Terug

T/m 30 juni korting tot 50% op geselecteerde accessoires. Bekijk hier onze aanbiedingen...

Thuiswerken - 10 Tips Om Je Thuiswerkplek Te Optimaliseren

Thuiswerken - 10  Tips Om Je Thuiswerkplek Te Optimaliseren

In de afgelopen jaren zijn er steeds meer mensen die standaard vanuit huis werken. We krijgen daarom steeds vaker vragen hierover. Wat kun je bijvoorbeeld doen om zelfs vanuit huis toch nog aan wat beweging te komen en wat heb je nodig om thuis je werkzaamheden te verrichten. Dit zijn alle tips die je nodig hebt om bij jou thuis een fijne werkomgeving te creëren.

1. Ergonomische werkplek

Een gemiddelde werkdag bestaat uit 8 uur. Dat is 1/3de van je dag. Tijdens deze uren is het belangrijk dat je voorzien bent van een ergonomische werkplek. Deze plek moet dus goed afgesteld zijn op je lichaam. Een elektrische in hoogte verstelbare bureau oftewel een zit- stabureau en een verstelbare bureaustoel zijn een must have als het gaat om ergonomie. Werk je vanaf een laptop? Dan is het beter om het scherm te verhogen met een laptopverhoging. Zo zijn er nog vele andere ergonomische hulpmiddelen.

2. Juiste werkhouding

Om met de juiste houding aan het werk te gaan begin je met het instellen van je bureaustoel. Zodra je weet hoe hoog je armleuningen komen te staan weet je ook op welke hoogte je zit- stabureau wordt aangesloten. Het bureaublad komt namelijk even hoog te staan als je armleuningen. Om je lichaam beter te stimuleren tijdens een lange werkdag kun je door enkele hulpstukken al ver komen. Gebruik bijvoorbeeld een balanskruk als je benen vermoeid raken van het staan of een balansboard als je meer uitdaging wilt hebben tijdens het staan.

Leer hoe je in 5 stappen je ergonomische bureaustoel perfect instelt.

3. Beweging tijdens het werk

Werken achter je bureau hoeft tegenwoordig niet meer zonder enige vorm van beweging. Het is bewezen dat een zit- stabureau een positief effect op je gezondheid heeft. Door gedurende de dag ongeveer 30 min staand te werken zul je je concentratie en bloedsomloop verbeteren. Om bewegen verder te stimuleren kun je gebruikmaken van stahulp of balanskrukken.

4. Beweging tijdens je lunch

Binnen een half uur kan je meer dan je denkt. Maar wat je ook doet, lunch niet achter je bureau. Probeer tijdens je lunchpauze zo min mogelijk naar een scherm te kijken. Lees bijvoorbeeld een boek of ga in de tuin / op je balkon zitten. Nadat je hebt gegeten is er vaak nog genoeg tijd over om een stukje buiten te lopen. Is het slecht weer? Er zijn ook genoeg manieren om binnen aan je beweging te komen. Zo zijn er online genoeg oefeningen te vinden die binnen 15 minuten zijn uit te voeren. Dit is overigens wel handig om te doen voor je lunch.

5. Opgeruimde werkplek

Een gebrek aan opbergmogelijkheden heeft het effect dat je een onoverzichtelijke stapel aan werkspullen op je bureau hebt liggen. Dit zorgt ervoor dat je concentratievermogen negatief wordt beïnvloed. Om concentratieproblemen tegen te gaan kun je gebruikmaken van een paar simpele organizers, zoals een bureaulade of een rolblok waar je eind van de dag je spullen in kan leggen. Hierdoor begin je elke dag met een frisse start.

6. Bescherming van je vloer en werkblad

Op een langer termijn kan je bureaustoel krassen veroorzaken op je harde of zachte vloer. Om dit te voorkomen gebruik je een vloerbeschermer. Vloerbeschermers zijn transparant waardoor je de ondergrond blijft zien.

Je bureaublad heeft met hetzelfde probleem te maken. Wanneer je gebruikmaakt van een computermuis is er op den duur kans op krassen of lakschade. Ook hiervoor zijn er oplossing te vinden zoals een bureaumat of muismat

7. Voldoende licht

Plaats je bureau in de buurt van een raam om gebruik te maken van zoveel mogelijk natuurlijk licht. Let wel op dat je niet direct het licht in kijkt of dat het licht reflecteert op je beeldscherm. Combineer daglicht met kunstmatig licht. Op deze manier zal je altijd in controle zijn over de belichting in de ruimte waarin je werkt.

Voorbeeld natuurlijke belichting.

8. Hardware en software

Een werkgever moet zich houden aan de zorgplicht op kantoor, maar dit geldt ook voor thuiswerkende. Werk jij dus regelmatig thuis? Probeer dan vanuit je werkgever de benodigde werkspullen te regelen zoals een Laptop, telefoon, headset, bureau en stoel.

9. Huishoudelijk klusje

Net als op kantoor zijn er momenten dat je net even iets anders aan het doen bent. Het is soms erg fijn om tussendoor iets anders te doen dan achter een beeldscherm zitten. Sta dus af en toe op om een klein klusje weg te werken. Op deze manier heb je eind van de dag of in het weekend meer tijd voor leuke activiteiten.

10. Planten

Planten hebben een rustgevende uitstraling en zorgen ervoor dat je luchtcirculatie schoner wordt rondom de ruimte waarin ze staan. Als je beter wilt concentreren tijdens het werken dan plaats je deze groene vrienden in het zicht rondom je werkplek.

Conclusie 

Vanuit huis werken heeft enkele voor- en nadelen. Je bespaart zowel tijd als geld door niet elke dag heen en weer te moeten rijden met je auto en het is eenvoudiger om je te concentreren omdat niemand je kan storen. Thuiswerken kan ook nadelig uitpakken wanneer je iemand snel wilt aanspreken. Maar de meeste nadelen zijn op te lossen door gebruik van de bovenstaande tips.

Bekijk al onze ergonomische hulpmiddelen

 

Kom je er nog steeds niet uit? Neem dan contact met ons op. Wij helpen je graag verder.

Vergelijk producten Verwijder alle producten

Je kunt maximaal 3 producten vergelijken

Hide compare box
Staanofzitten.nl 9.4 / 10 - 191 Reviews @ Kiyoh
Wij zouden graag cookies opslaan om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? Ja Nee Meer over cookies »